Conflicten op de werkvloer komen vaak voor.
Hoe kan je dat op een professionele manier oplossen?
Arbeidsconflicten beginnen meestal klein maar kunnen heel groot worden als ze niet bijtijds worden opgepakt. En dat gaat ten koste van de productiviteit en het werkplezier. Maar hoe pak je het aan? Allereerst is het belangrijk om te herkennen dat er iets speelt. En daarover het gesprek aan te gaan. Hierbij is het van belang om te benoemen wat je signaleert en hopen dat de ander zich durft uit te spreken in plaats van het op te kroppen. Vaak gebeurt dit onvoldoende of te laat. En als het wel gebeurt, is het van belang dat je weet hoe je daarmee om moet gaan om te voorkomen dat het een arbeidsconflict wordt. Het stellen van de juiste vragen is hierbij van groot belang. Want als het uit de hand loopt, dan beland je uiteindelijk bij de rechter. En dat is niet nodig.

Er zijn verschillende oorzaken van arbeidsconflicten.
- Gebrek aan waardering
- Tijdgebrek en werkdruk
- Onduidelijkheid over taken en verantwoordelijkheden
- Miscommunicatie
- Botsende ego’s
- Arbeidsvoorwaarden
- Arbeidsomstandigheden
Arbeidsmediation is een middel om die oorzaken op tafel te krijgen en om vervolgens op basis daarvan tot een oplossing van het arbeidsconflict te komen. Tijdens een mediation kan de onderlinge communicatie hersteld worden met respect voor elkaar en het krijgen van wederzijds begrip. Ook kunnen er samenwerkingsafspraken worden gemaakt.
Maar het belangrijkste advies is toch wel: blijf met elkaar in gesprek. Toon belangstelling voor elkaar en probeer constructief feedback te geven. Denk vooral niet dat het probleem zich vanzelf oplost. Op tijd aandacht en waardering geven kan veel arbeidsconflicten voorkomen net als het op tijd inschakelen van een arbeidsmediator!
Wil je weten wat Lighthouse Mediation voor jou kan betekenen bij het professioneel oplossen van arbeidsconflicten? Lees hier meer!